- Úvodní strana
- Zajímavosti, aktuality, rady a tipy
Stěhování bez stresu
Stěhování do nového bytu či domu je bezesporu spojeno s velkým stresem a obnáší mnoho zařizování a starostí. Jak je zvládnout bez nervů a chaosu? Stačí si udělat detailní plán úkolů a toho se pak držet. Uvidíte, že přestěhování zvládnete hladce.
Harmonogram stěhování a co s ním souvisí
Začít s podrobným plánem byste měli nejméně měsíc před samotným stěhováním. Pokud máte v plánu využít stěhovací firmu, přesvědčte se, zda budou mít ve vámi zvolený termín volno. Chystáte-li se oslovit známé, kteří disponují dodávkou a přislíbili vám pomoct se stěhováním, ujistěte se, že na vás opravdu budou mít čas. Není nic horšího než shánět stěhovací firmu na poslední chvíli.
Co byste tedy měli udělat:
- Vytvořit si časový plán, kterého se budete držet – stanovte si přesné datum stěhování – k němu pak budete směřovat další změny, které budou potřeba zařídit před stěhováním
- Vybrat spolehlivou stěhovací firmu a ověřit si, zda je pojištěná – pomohou vám recenze ostatních zákazníků a jejich hodnocení – stačí se podívat na internet
- Opatřit si dostatečné množství obalového materiálu, tj. pevných krabic, bublinkové a smršťovací fólie a nesmyvatelný fix na popisování krabic. Některé stěhovací firmy nabízejí zapůjčení krabic a fólií a dokonce vám je v dostatečném předstihu dovezou.
- Požádat zaměstnavatele o 1 den volna (pokud se stěhujete v rámci jednoho města), příp. o 2 dny volna (pokud se stěhujete mimo město). Zaměstnavatel má zákonnou povinnost uvolnit zaměstnance z práce z důvodu stěhování. Volno spjaté se stěhováním vám však zaměstnavatel nezaplatí – Zákoník práce označuje tuto životní situaci jako překážku na straně zaměstnance. Podmínkou pro získání volna je stěhování vlastního zařízení.
- Pokud máte současný byt v pronájmu nebo ho prodáváte – bude se k němu vázat podpis předávacího protokolu bez záznamu o vadě – pamatujte tedy na to, že místo, kde nyní bydlíte budete muset uvést do co nejlepšího stavu
- Zajistěte si včas parkovací místo v den stěhování – v původním i novém bydlišti, příp. si ověřte, že parkování nebude problém. Zvlášť ve velkých městech se vám tato rada bude hodit!
- Odhlašte (příp. přehlašte na jiného pronajímatele) dodávku tepla, plynu, elektrické energie a vody. Poznamenejte si konečný stav měřáků. Pokud budete chtít smlouvu rušit, ověřte si výpovědní lhůty či lhůty pro provedení změny v dodavatelské smlouvě. Nezapomeňte na sebe nechat novou adresu pro zaslání konečného vyúčtování.
- Změna trvalého bydliště – provedete ji na obecním úřadě, který přísluší k vaší nové adrese. Na základě vyplněného formuláře obdržíte potvrzení o změně trvalého pobytu, kterým se budete nadále prokazovat. Váš občanský průkaz bude znehodnocen.
- Jakmile jste nahlásili změnu trvalého bydliště, běží vám 15denní lhůta určená k podání žádosti o nový občanský průkaz. O ten si zažádáte na obecním úřadě či úřadě městské části.
- Řidičský průkaz – o změnu musíte požádat příslušný odbor dopravy do 5 dnů od nahlášení změny. Vezmete si s sebou fotografii, vyplníte formulář a zaplatíte správní poplatek. Nutnost nahlášení změny se týká pouze těch, kteří se stěhují do jiného města.
- Registr vozidel – pokud jste majitelem automobilu, musíte navštívit dopravní inspektorát kvůli výměně registračních značek. Vezměte si s sebou malý a velký technický průkaz, zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky.
- Novou adresu nahlaste pojišťovně, u které máte sjednané povinné ručení – změna bydliště může mít vliv na celkovou výši pojistné částky.
- Pošta – zažádejte si o změnu místa dodání poštovních zásilek na novou adresu.
- Banky a finanční instituce – nahlaste změnu adresy všem finančním institucím, u kterých máte účet či vám poskytují jakékoli služby.
Jak správně zabalit
Informujte se u stěhovací firmy, zda vám půjčí obalový materiál a krabice a zeptejte se jich, zda odpojí či demontují větší kusy nábytku. Je to jistě praktičtější. Mnohé stěhovací firmy jsou pojištěny proti případným škodám a navíc ušetříte mnoho času. Profesionálové mají přece jen se stěhováním více zkušeností a praxe.
Na krabice napište, co obsahují, případně je označte barevnou značkou místnosti, do které budou věci z krabice umístěny. Stejnou barvou si pak označte místnost v bytě.
Pokud budete chtít přepravit těžké věci, jako např. starožitnou skříň či klavír, oznamte vše předem stěhovací firmě.
Menší a křehké věci z kuchyně obalte každý kus bublinkovou fólií zvlášť, z krabice pak nesmí být slyšet žádný cinkot.
Co s věcmi, které nechcete stěhovat (ale ani se jich zbavit)
Velmi často dochází k situaci, že před stěhováním najdete v bytě věci, které nechcete stěhovat do nového bytu, ale nechcete se jich ani zbavit. Nemusíte zoufat, k uskladnění nábytku v Praze, ale i v jiných městech můžete využít osobní sklady.
Pronájem skladovacích prostor je skvělým řešením, které vám poslouží jako perfektní mezičlánek mezi vašim stávajícím a novým domovem. Osobní sklad můžete použít pro uskladnění nábytku, knih, oblečení nebo spotřebičů. Malé osobní sklady jsou k dispozici v různých velikostech od 0,5 až po 20 m2, jsou čisté a spolehlivě zabezpečené. Skladovací prostory se nacházejí v areálu s moderním bezpečnostním systémem, pod dohledem průmyslových kamer a každý ze skladů navíc disponuje alarmem.
Využijte výhody komfortu bezpečného skladování – nebudete litovat.